Den 20 mars 1936 föddes ett flickebarn i kabinen på en Junkers W 33 på 1 000 meters höjd över fjällvärden. Hon kom senare att bli döpt till Fylgia, eftersom det namnet var mest likt ordet "flyg".
Detta är bara en av de händelser som förknippas med den flygambulans som från 1920-talet var stationerad i Boden för uppdrag i hela norra delen av landet.
Hösten var en besvärlig tid för ambulansflyget, främst på grund av de korta dagarna och avsaknad av vitt snötäcke. Natten den 1 oktober 1937 kom larm om behov av flygambulanstransport. En man som arbetade vid det stora dammbygget i Suorva hade skadat sig allvarligt och måste snabbt föras till sjukhus för vård. Han var redan medvetslös. Natten var mörk och blåsig och utan månsken. Man bedömde att det gick att flyga och gav iväg med ambulansflygplanet som skakades av vindkasten. Piloten hade stora problem med att hitta fram till Suorva, som ligger vid en small sjö med höga berg runt om. Tros höga vågor på sjön gick landningen bra. Ambulansplanen var sommartid utrustade med flottörer för landning på vatten och vintertid flög man med skidor.
Patienten roddes ut till flygplanet i en liten båt och kunde med mycket besvär flyttas över från båten och in i flygplanet. Flygplanet gungade kraftigt när piloten sedan taxade i vindens riktning omkring en kilometer tills han kunde komma runt mot vinden och påbörja starten. När flygplanet lättat från vattnet med en studs mot en våg steg han sedan snabbt till 1 800 meters höjd för att gå fri från omkringliggande berg, vilka inte gick att se i nattmörkret.
Ett annat exempel är en flygning med en 12-årig pojke som hade blivit skjuten i huvudet. Några ungdomar hade lekt ovarsamt med ett gevär i Juoksengi, nära gränsen till Finland, 30 kilometer nor om Övertorneå och 26 mil från Boden. Ambulansbesättningen larmades halv nio på kvällen på juldagen. Det var helmulet och mörkt, men annars var sikten bra. Efter 45 minuter var flygplanet i luften med den legendariske ambulansflygaren Knut Gunnerfeldt vid spakarna, men nu började det snöa. Det gick precis att komma över höjder och berg utan att förlora kontakten med marken. Man undvek att flyga i moln av flera skäl. Främst för att det inte går att på ett säkert sätt komma ned ur moln för att landa. Molntäcket kan nå ned till marken och man vet inte heller vad som döljer sig framför planet i den riktning man är på väg.
En stor eld hade tänts och med den som riktmärke kunde landningen genomföras utan problem. Pojken lastades in och flygplanet startade. Nu blev det värre. Gunnerfeldt tappade orienteringen i snöyran och utan marksikt och i mörker är man i den situationen ganska illa ute. Plötsligt skymtade han genom snöyran och mörkret ett stor upplyst julgran. Han visste att den stod i Överkalix och kunde därmed ta ut kursen mot Boden, dit flygplanet snart anlände utan fler besvärligheter.