Index
Artiklar på svenska
Articles in English
e-mail me
Trafikflyg för nästan 100 år sedan

© Lennart Andersson 2016


Ett vanligt "trick" som användes förr i tiden var att ställa en massa folk på vingarna för visa hur rejält byggt ett flygplan var. En aerodynamiskt kunnig person har förklarat att det egentligen är ganska meningslöst, om man inte först vänder flygplanet upp och ned, eftersom de största krafterna verkar på vingens undersida. Hur som helst, den vinge som visas här var ändå högst modern när bilden togs. Den var byggd av metall, i stället för trä och duk, och den var fribärande. Det behövdes alltså inga vajerstag eller stöttor för att hålla upp den, som man hade på andra flygplan. Dessutom har flygplanet inte dubbla vingar, vilket var det vanligaste på denna tid.


Laptopens och paddans föregångare! I Junkers G 24 kunde man sköta viktig korrespondens även under flygresan.


Junkers G 24 kom i trafik 1925, bland annat på linjen Malmö-Amsterdam(-London) och var vid den tiden att toppmodern flygplan. Junkers hade näsa för affärer och tillverkade samtidigt (i hemlighet) en militär version av flygplanet, bombplanet K 30, som såldes till bland annat Sovjetunionen.



Nu finns en bok om dessa flygplan!

Här kan du läsa mer om boken och om hur man får tag i den!

For orders from non-Swedish addresses, please go to this site!


Startsida |Artiklar på svenska| |Articles in English|

(c) Lennart Andersson